Vypadá to, že náš server prochází údržbou nebo jste offline. Některé funkce webu mohou být dočasně nedostupné.

Nájemní poplatky – které hradí nájemce a které jsou na majiteli?

Vodné, stočné, odpady, rozhlasové poplatky nebo třeba pojištění. Nájemní bydlení s sebou kromě úhrady samotného nájmu nese i řadu dalších pravidelných plateb, které se umí zakousnout do domácího rozpočtu. Udělejte si s námi pořádek v tom, které poplatky musíte hradit z pozice nájemce, a které naopak leží na majiteli.


Lucie Starovičová
Lucie Starovičová17. 4. 2025 | Doba čtení: 4 minuty

Nájemní poplatky

Každý, kdo někdy bydlel v nájmu, dobře zná ono kouzelné spojení „plus poplatky“, na které lze narazit ve většině inzerátů. A ačkoliv je třeba samotná částka za nájem na první pohled příznivá, právě tyto další platby ji umí nepříjemně navýšit. I proto se vyplatí mít povědomí o tom, co musíme ze zákona jako nájemce hradit.  

Kromě obligátní vody či odpadu totiž do kategorie „hrazeno nájemcem“ spadají například také poplatky za běžnou údržbu a drobné úpravy, které definuje nařízení č. 308/2015 Sb. Patří sem třeba výmalba bytu, udržování vybavení, drobné opravy zásuvek, výměny baterií, klik a podobně. 

Zpozornět bychom měli u nastavení úhrady energií, které jsou v rámci všech poplatků významnou finanční položkou. V některých případech totiž majitelé nemovitostí hradí i topení a energie, které na nájemce nepřepisují, a vybírají fixní poplatek. Pak má ovšem majitel povinnost sdílet s nájemcem vyúčtování a včas vrátit případné přeplatky,upozorňuje Lucie Starovičová z Bezrealitky. 

Platba energií v nájmu

Placení energií vždy záleží na domluvě mezi oběma stranami. V zásadě tedy mohou existovat dvě variant

1. Energie platí nájemce
Někteří majitelé (ale i sami nájemci) preferují převod energií na nájemce, díky čemuž nemusí řešit složité vyúčtování. Výhodou pro nájemníka je zase to, že si může vybrat poskytovatele energií podle svého uvážení, kterého může kdykoliv měnit a má přesný přehled o výdajích.

2. Energie platí majitel 

Jiní majitelé si nechávají napsané energie na sebe a od nájemce vybírají zálohy. V takovém případě je ale majitel povinen nájemcům doručit vyúčtování, a to nejpozději 4 měsíce od skončení zúčtovacího období, které standardně trvá 1 rok. Nájemce také může pronajímatele vyzvat (nejlépe písemně) k nahlédnutí do podkladů, které slouží k vyúčtování. Pronajímatel je povinen mu vyhovět a poskytnout k vidění náklady na jednotlivé služby, způsob rozúčtování, jak byla stanovena výše záloh a jak bylo provedeno vyúčtování. Nejpozději do zmíněných 4 měsíců se spolu obě strany také musí finančně vyrovnat, tzn. buď uhradit nedoplatek anebo vrátit přeplatek nájemníkovi. 

Služby spojené s nájmem, které hradí nájemce

  • Topení 
  • Vodné, stočné 
  • Teplá voda 
  • Osvětlení a úklid společných prostor v domě 
  • Užívání výtahu 
  • Kontrola a čistění komínů 
  • Vybavení bytu společnou televizní a rozhlasovou anténou 
  • Odvoz odpadu 
  • Rozhlasové a televizní poplatky 
  • Pojištění domácnosti 

Služby, které hradí majitel

Majitel nemovitosti má ze zákona povinnost hradit služby, které jsou spojené s vlastnictvím bytu. Jedná se především o pojištění jednotky, její správu a také například splátky v rámci bytového družstva. Sporným bodem a třecí plochou mezi majiteli a nájemci se pak velmi často stává fond oprav.

Příspěvek do fondu oprav by měl hradit dle zákona majitel – jde o investici do zlepšení nemovitosti, která zvyšuje její hodnotu. Pokud se setkáme s tím, že majitel chce poplatek od nás jako nájemce, je na místě se bránit,radí Lucie Starovičová. 

Pozor na poplatky v rámci developerských projektů, především u bytů v moderních komplexech bytových domů. Jsou v nich zahrnuté další VIP služby, které jsou k bytu k dispozici jako např. bezpečnostní systém, služby recepce, společné fitness centrum, střešní terasa nebo občanská vybavenost v objektu a bývají tak daleko vyšší než běžné poplatky.