Monitor přímého trhu s nemovitostmi – 3. čtvrtletí
Ceny nemovitostí i stoupající internetová gramotnost začínají výrazně měnit realitní trh. Potvrzuje to i nový kvartální monitoring portálu Bezrealitky.cz.
Ceny nemovitostí i stoupající internetová gramotnost začínají výrazně měnit realitní trh. Potvrzuje to i nový kvartální monitoring portálu Bezrealitky.cz. Z něj vyplynulo, že opět stoupl počet lidí, kteří svůj dům nebo byt raději prodají sami online – a to o více než čtvrtinu. Trend potvrdil i průzkum agentury STEM/MARK. Podle něj by výhradně svépomocí nemovitost nově prodalo celých 43 % Čechů, zatímco služby realitek preferuje jen 11 % lidí. 34 % respondentů pak vyhovují oba způsoby. Na přímo bez realitky by se příští rok mohla prodat již každá třetí nemovitost.
Důvody jsou jasné. V první řadě majitele i zájemce je láká rychlost celého procesu – pětinu nemovitostí se za poslední prázdninový kvartál podařilo udat do 14 dnů, 40 % do měsíce. A to přesto, že právě prázdniny jsou nejslabší období celého roku. Déle než tři měsíce čekalo jen nepatrné procento domů a bytů. Vytvořit inzerát nemovitosti je otázkou desítek minut, informace o prodeji se zároveň dostane k největšímu počtu zájemců. Například Bezrealitky.cz jako největší portál pro přímý prodej navštíví půl milionu lidí měsíčně.
Druhou skutečností je snaha ušetřit při nákupu a vyhnout se nepříliš výhodnému proviznímu systému, který nabízí většina realitek. Ceny nemovitostí totiž stále rostou a s nimi i provize. Za tři měsíce stouply o dalších 6 %. Zvyšují se i relativně vůči průměrným mzdám v regionech. Vůbec poprvé musí Češi na nákup nemovitosti z druhé ruky dát víc než 10 celoročních hrubých mezd. I z toho důvodu má problém zaplatit provizi, která v průměru nově atakuje hranici 150 000 korun, podle průzkumu STEM/MARK z tohoto léta 47 % všech respondentů.